Skab værdi med andres indhold

Dit kuraterede indhold kan hjælpe andre med at spare tid.

Nu skal du høre en hemmelighed: Det har aldrig handlet om at lave “godt indhold”. I stedet handler det om at skabe indhold, der skaber værdi eller gør en forskel for modtageren. Det gælder, uanset om du arbejder med journalistik eller kommunikation.

I en verden, hvor der bliver produceret mere og mere indhold, og folk har mindre og mindre tid til at følge med, er der brug for nogen, der kan hjælpe med det overblik. Det er her, du kommer ind i billedet.

Det kræver selvfølgelig, at du er godt orienteret om nyhederne og tendenser indenfor en branche, et marked eller område – eller har lyst til at blive det. Derudover skal du forstå modtagerne, og så er det en en rigtig god idé, at du sætter det i system.

Alt det kan vi hos Willmore hjælpe dig med.

Lad os kigge på de forskellige dele:

1. Start med modtagerne

Det første, du skal gøre, er selvfølgelig at finde ud af, hvilke behov, problemer og opgaver, dit kuraterede indhold skal hjælpe modtagerne med at løse. Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på, men vi anbefaler, at du bruger Jobs To Be Done-metoden samt værktøjerne Value Proposition Canvas og Assumptions Mapping.

Det sikrer, at du har fokus på, hvilke opgaver, “pains” og “gains”, dine modtagere eller brugere har – som du så skal hjælpe dem med henholdsvis at løse, fjerne og understøtte. Arbejdet med dine antagelser om modtagerne og det, du skal lave, giver et stærkt afsæt til det indledende arbejde.

En stor del af nøglen til din succes med et kurateret indholdsprodukt ligger i din forståelse af målgruppen: Hvad slås de med til hverdag? Hvad optager dem? Hvordan kan du hjælpe dem med at lykkes?

Her kan vi hjælpe med:

  • Indsamling og systematisering af idéer og antagelser
  • Research af målgruppe
  • Interviews med udvalgte personer fra dine segmenter
  • Systematisering af viden om brugerne og deres behov
  • Udarbejdelse af indholdsstrategi

2. Få overblikket

Inden du kan give andre overblikket, skal du selvfølgelig selv have det først. Det får du ved at trawle igennem en masse indhold. Der er forskellige måder at gøre det på, og du skal naturligvis finde den metode, der passer dig bedst.

Men du skal have en eller anden form for system. Nogle følger med ved at abonnere på en masse nyhedsbreve, mens andre klarer det via RSS-feeds – og nogle gør begge dele.

Og fordi du skal træffe valg og formentlig også prioritere indholdet for dem, der skal følge med hos dig, skal du spænde nettet bredt ud, så du gennemser så meget relevant indhold som muligt. Det gør det dels lettere for dig at følge med, men det gør det også lettere at spotte tendenser og pege på kryds og tværs mellem indhold fra forskellige medier, virksomheder eller andet.

Det sikrer, at du har fokus på, hvilke opgaver, “pains” og “gains”, dine modtagere eller brugere har – som du så skal hjælpe dem med henholdsvis at løse, fjerne og understøtte. Arbejdet med dine antagelser om modtagerne og det, du skal lave, giver et stærkt afsæt til det indledende arbejde.

Her kan vi hjælpe med:

  • Opsætning og sparring på fx RSS-feeds og diverse indholdskilder
  • Sparring på arbejdsgange, udvælgelse af indhold etc.
  • Let opsætning af indhold i skabeloner, hvis du bruger WordPress

3. Udgiv og lær

Når du har udvalgt det bedste indhold til dine modtagere, skal det selvfølgelig udgives. Her skal du finde ud af formen; skal det eksempelvis være en artikel eller blogindlæg på jeres website/medie, skal det være i et nyhedsbrev – og skal det i så fald være sit eget nyhedsbrev?

Måske skal det være på flere kanaler – men hvordan skal det så fordeles? Hvad skal på web, og hvad skal i nyhedsbrevet? Og hvordan vil du markedsføre dit kuraterede indholdsprodukt?

Flere af svarene på disse spørgsmål ligger naturligvis i dit kendskab til dine modtagere. Men det er også vigtigt, du vælger en udgivelsesform og markedsføring, der spiller bedst sammen med det, I allerede har.

En af fordelene ved kurateret indhold er, at det er billigt at producere. Men det kræver, at der er klare arbejdsgange fra udvælgelse til udgivelse til markedsføring – og opsamling på data.

Vi taler her om workflows, der er lette at gentage, så du kan fokusere på det vigtigste: Udvælgelsen af indhold.

Det er også vigtigt, at du kigger i dine data: Hvor populært er dit indhold – og hvilke kanaler er de bedste at udkomme og/eller markedsføre på?

Det er sjovt at eksperimentere med formen, men det er nyttesløst, hvis effekten ikke bliver målt.

Her kan vi hjælpe med:

  • Opsætning og evt. udvælgelse af udgivelsesværktøjer
  • Sparring på indholdsstrategi (website, nyhedsbrev, lyd etc.)
  • Sparring og/eller rapportering på data
  • Udvikling af nye tiltag, formater og andet.

Tip:

Du skal regne med, at det er noget, du kommer til at bruge tid på. Hvor meget afhænger af dit temperament og ambitioner. Det tager selvfølgelig længst tid i starten, indtil du kommer ind i dine rytmer og rutiner. 

For din egen skyld bør du holde øje med, hvor meget tid, du bruger på det. Hvis du også bryder kurateringsarbejdet ned i mindre enheder (såsom “opsamling”, “nyhedsbrev”, “læse udvalgte artikler” etc.) har du et bedre indblik i, hvor tiden bliver af.

Kom på kursus i kuratering

Hvis du vil i gang med at producerede kuraterede indholdsprodukter, kan du enten kontakte os (skriv til lars@willmore.dk), eller deltage i vores kursus i kuratering.

På kurset møder du blandt andet Lars K Jensen, der selv kuraterer og udgiver Digital Ugerevy.

Du får tilskud til billetten, hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond.

Kontakt os

Vil du høre mere?

Vi kuraterer og udgiver selv, og vi vil naturligvis gerne hjælpe dig, uanset hvor du er i processen. Vi kan tales over telefonen, eller vi kan give kaffen.