Det, vi tror, og det, vi ved

Sådan arbejder vi med Assumptions Mapping og Value Proposition Canvas

Når man går i gang med at udvikle sit medie eller produkt (eller bygge et nyt), kan man fra starten falde i to grøfter.

  1. Man kan vælge at gå rent efter mavefornemmelsen og lave det, man er sikker på, brugerne vil have.
  2. Men man kan også risikere at gå fundamentalt til inddragelsen af brugere og kunder og derved hælde en masse viden og erfaringer ud med badevandet.

Løsningen er selvfølgelig at kombinere de to, så man både fra bragt sig selv, kollegerne og kunderne/brugerne i spil.

Hos Willmore går vi til det arbejde med udgangspunkt i især to etablerede værktøjer, der både adresserer organisationen og brugerne – og samtidig går rigtig fint i spænd med hinanden.

Som noget af det første skal du sørge for at bringe din og dine kollegers viden og jeres erfaringer i spil.

Det gør vi via Assumptions Mapping og vi sværger til David Blands tilgang, som du kan læse mere om – på den side kan du også se en videointroduktion.

Kort fortalt går det ud på få organisationens tanker og antagelser ud i det åbne og sat i system. Systemet er noget så simpelt som post-its på en væg eller i et digitalt værktøj:

Som navnet afslører, handler Assumptions Mapping om at få dine og jeres antagelser og hypoteser frem, så de kan blive testet. Det gælder altså ikke om at postulere, at “brugerne vil have” – i stedet handler det om antagelser. Kunsten er at tro på sine antagelser, men samtidig være bevidst om, at de er antagelser. Det er ikke valideret viden endnu.

Det smarte ved at bruge Assumptions Mapping er, at antagelserne farvekodes ud fra tre kriterier, som du også kan se på billedet herover:

  1. Vil brugerne have det?
  2. Kan vi lave det?
  3. Bør vi lave det?

Antagelserne bliver så placeret ud fra hvor vigtige (og her taler vi virksomhedens overlevelse-vigtige) de er, og hvor meget, vi ved om dem.

På billedet af modellen herover kan du se, at felterne til højre har nogle ord tilknyttet til dem:

  • Plan: Det er de ting, vi ved er vigtige. Det er ikke det samme som, at de bare skal bygges, men vi kan godt begynde at planlægge dem.
  • Evaluate: Her er der brug for at få evalueret og testet mere på et givent og ret specifikt værditilbud (fordi vi ved, det er vigtigt).
  • Generate: Her ved vi ikke ret meget, ej heller hvor vigtigt noget er. Derfor må vi være mere eksplorative og nysgerrige. Det er især her, man bruger en tilgang som fx Jobs To Be Done, som vi vender tilbage til på et senere tidspunkt.
  • Defer: Det er den lette af dem. Det er de ting, vi ved, ikke er vigtige. Dem skal vi som udgangspunkt holde os fra.

Det hele bliver nu mere overskueligt, og det bliver også lettere at vælge, hvilken type test, workshop, eksperiment eller interviews, der skal gennemføres for at blive klogere på en antagelse.

Value Proposition Canvas

Efterhånden som vi begynder at teste og validere (eller forkaste) vores antagelser, lærer vi en masse ting – både om vores brugere, os selv – og det værditilbud, vi kan gå til dem med. Altså; hvilke problemer, kan vi løse for dem, hvilke opgaver, kan vi hjælper dem med, hvilke succeser hos vores brugere, kan vi understøtte – og hvordan?

Efterhånden som vi lærer de ting, skal de naturligvis også sættes i system. Vi er glade for at bruge Value Proposition Canvas, der er en lillebror/-søster til Business Model Canvas og fokuserer på netop værditilbuddet:

Det smukke ved Value Proposition Canvas er, at det tager udgangspunkt i, hvad vi ved om vores brugere – fordi vi starter med at udfylde den højre del af modellen først.

Det vil sige, at hvis man vil introducere noget i venstre side af modellen, skal det enten adressere et Customer Job, løse et Pain eller understøtte et Gain hos kunderne eller brugerne.

Gør det ikke det, er det ikke det samme som, at vi ikke skal lave det – men så har vi behov for at vide mere. Ergo skal det formuleres som en antagelse og placeres på vores Assumptions Map.

Og det er det smukke ved de to modeller; de spiller sammen. Efterhånden som vi bliver klogere på vores antagelser, placerer vi den viden på vores Value Proposition Canvas. Og efterhånden som den viden, vi placerer på vores Value Proposition Canvas giver afsæt til antagelser, sætter vi dem på vores Assumption Map.

Det betyder, at vi arbejder med de to modeller således, at Assumptions Mapping er til de ting, vi tror, mens Value Proposition Canvas er til de ting, vi ved.

Vil du vide mere?

Vores erfaring er, at Assumptions Mapping og Value Proposition Canvas både kan flytte medier, virksomheder og medlemsorganisationer. Tag fat i os i dag – vi giver kaffen.

Lars K Jensen

Associeret partner og chefkonsulent

Lars har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i mere end 10 år.

Han hjælper virksomheder og medier med at forstå deres brugere, skabe værdi og udvikle deres digitale produkter og forretning.

Skriv til lars@willmore.dk


Er du interesseret i, hvordan vi kan hjælpe dig?

← Til forsiden