Artikler

Læs det her, inden du vælger paywall-teknologi

Ligesom mange andre ting i livet, er den første løsning sjældent den bedste, når du vil tjene penge på dit indhold via abonnementer.

Som rådgiver og udviklingspartner for medier og udgivere mærker vi også den stigende interesse for at få betaling for sit indhold gennem digitale abonnenter. Det er en mere bæredygtig forretningsmodel end eksempelvis annoncer, og kontrakten med læsere, lyttere eller seere er med til at sikre øget relevans og en bedre brugeroplevelse.

For mange, der kigger mod en abonnementsforretning, er teknologien desværre noget sekundært og derfor ofte en beslutning, der bliver taget for let, for sent – eller begge dele.

Dermed står man overfor en risiko for, at man som udgiver eller redaktør vælger en løsning, der måske ligner den lette her og nu, men som ender med at spænde ben for en senere.

Det giver jo god mening at fokusere på indholdet, for det er trods alt det, brugerne skal betale for at få adgang til. Men vejen indtil indholdet, og muren der skal beskytte dit indhold mod gratis anvendelse, er et vigtigt valg og en central del af såvel brugeroplevelse som din forretning og strategi.

Vi taler eksempelvis med flere, der har valgt en løsning, fordi det lignede den letteste eller fordi det er det, “de andre” bruger. En specifik løsning er helt sikker fin for nogle, men vi møder også medier og udgivere, der burde have truffet et andet valg.

Hvor et kompliceret setup ikke er blevet gjort færdigt, hvor indløsningsaftaler tager al momentum og energi ud af projektet – eller hvor tredjepartscookies kan spænde ben, fordi paywall og login kører via såkaldte “iframes”, der bliver hentet fra leverandørens eget website.

Hvor nogle nedtoner teknologi som CMS, nyhedsbrevsplatform, CRM og andet “teknik” mener vi, det er vigtigt at tale om så tidligt i processen som muligt. Ganske enkelt for at undgå at blive malet ind i et hjørne af et system, der ikke kan opgraderes eller data, der ikke kan flyttes.

Vores løsning

De fleste udgivere, vi taler med, udgiver med WordPress. Det er verdens mest populære CMS, og set på tværs af ´pris, brugervenlighed og udviklingspotentiale er WordPress det oplagte valg for mange udgivere. Især de mindre.

Derfor anbefaler vi, og bruger selv, en paywall- og abonnementsløsning, der integrerer tæt ind i WordPress. Det vil sige, at logind foregår via dit medies website og dataene på abonnenterne ligger hos dig.

Det gør det også lettere for dig at administrere paywall, abonnenter og abonnementer – eller for os, for de medier der vælger at samarbejde med os på det kommercielle og/eller det digitale.

Løsningen tillader både “almindelige” abonnenter, som folk køber via deres betalingskort, samt mere håndholdte abonnenter, som bruges i forbindelse med professionelle B2B-nichemedier. Og så er der selvfølgelig data såsom salgsstatistik etc., der giver dig et hurtigt overblik.

Vi arbejder selvfølgelig også med at integrere abonnenter med HubSpot, der er den CRM-platform, vi selv bruger og hjælper andre med at bruge.

Vi tror på styrker

Vi tror grundlæggende på, at man skal fokusere på og dyrke det, man er bedst til. For en redaktør er det indholdet og journalistikken; de gode historier og vigtige fortællinger, der gør en forskel for dem, der læser, lytter eller kigger med. Det er derfor vi ikke laver indhold, men sikrer rammerne omkring det – og dem, der producerer indholdet.

Hvis du er interesseret i at høre mere om vores integrerede abonnements-setup og hvordan, vi måske kan hjælpe hinanden, kan du skrive til direktør Jesper Skeel (jesper@willmore.dk) eller digital chef Lars K Jensen (lars@willmore.dk).

Følg vores nyhedsbrev: