Insight

Eksempler på robotjournalistik og automatisering

Vi har samlet en liste med nogle af de bedste eksempler på robotter og automatisering, der hjælper, så menneskene kan fokusere på de vigtigere opgaver.

Af Lars K Jensen (lars@willmore.dk)

Automatisering er gået fra at blive set som journalisters afløser til deres medhjælper. En del af årsagen skal findes i, at flere er blevet opmærksomme på, hvad robotterne ikke kan (erstatte journalister) og hvad de egentlig kan bruges til (bedre journalistik).

Frygten for det ukendte aftager jo med tiden,” som NTBs udviklingsdirektør Geir Terje Ruud sagde, da jeg talte med ham.

For at gøre det mere tydeligt, hvad automatisering kan hjælpe journalister og medier med, tænkte jeg, det var på sin plads at samle nogle af eksemplerne.

Listen er langt fra fuldstændig – i stedet har jeg udvalgt dem, der er mest interessante af dem, jeg kender til. Hvis du har noget, der skal føjes til listen, må du endelig skrive til mig på lars@willmore.dk.

Husk: Du kan høre mere mere om automatisering og robotter til vores Automation Day den 30. marts, hvor der er fint besøg:

Let’s go ↓

Bemærk: Listen er stadig under opdatering
Sidst opdateret 4. marts 2020

Hold dig opdateret

Vi inviterer løbende eksperter og afholder forskellige arrangementer. Derudover skriver vi om digital og kommerciel udvikling i mediebranchen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev – så er du opdateret:


IC Robotic (Lasso X)

Robotjournalistikken fra startupvirksomheden IC Robotic blev oprindeligt udviklet af it-firmaet Lasso X, der startede med at tage udgangspunkt i offentlige data og skabte nyhedsmediet Lasso News, som i løbet af det første år automatisk producerede mere end 1 mio. artikler og stod for mere end 4 mio. sidehenvisninger til nyhedsmediets hjemmeside.

IC Robotic er et spinofffirma af Lasso X, hvor kerneforretningen er robotjournalistik og produktionen af det. Det har resulteret i udviklingen af et værktøj til journalister, som de og andre udgivere kan arbejde med og bruge til selv at producere deres indhold. Værktøjet bliver blandt andet brug af Ekstra Bladet til at skrive kampreferater om danske og internationale fodboldkampe.

Læs mere:


Ritzau

Alle i mediebranchen kender det danske telegrambureau Ritzau. Det er dog ikke kun indhold, Ritzau leverer til langt størstedelen af mediebranchen. De leverer også teknologi, herunder også produkter indenfor automatisering.

Pt. har Ritzau følgende robotter i produktkataloget:

  • Bolig: Nyheder om tinglyste hushandler med købspris, bbr-data og analyse af handelsprisen på baggrund af vægtet gennemsnit og tidligere handler i området.
  • Krimi: Nyheder om udviklingen i anmeldelser af kriminalitet for hver kommune i Danmark sammenlignet med benchmark-kommune og hele landets top 98.
  • Fodbold: Fodboldreferater fra danske fodboldkampe
  • Finans: Nøgletal i børsnoterede selskabers regnskaber 66 ms efter offentliggørelse
  • Overvågning af websider: Hurtig overvågning af websites med nyhedsliste, sms eller mail til journalister for at hjælpe med at spotte nyheder

Mens de har initiativer på vej indenfor:

  • Autotagging – automatisk tagging af nyheder med geografi, entiteter og IPTC-emner
  • Virksomheder – nyheder om selskabers regnskaber

Du kan læse mere om Ritzaus robotarbejde i artiklerne herunder:

Læs mere:


NTB 🆕

Norsk Telegrambyrå er en af de, der er længst fremme i verden indenfor automatisering i mediebranchen. Hos NTB selv kan du læse om deres valgrobot og fodboldrobot, og i vores artikel kan du læse om deres kriminalrobot.

Husk at du kan møde NTBs udviklingsdirektør, Geir Terje Ruud, til Automation Day. Husk Journalisten.no kan du bl.a. læse, at han aldrig havde sagt ja til “jobbet i NTB om det ikke var for fotballroboten”.

Læs mere:


United Robots 🆕

Svenske United Robots blev grundlagt af journalister fra Mittmedia, og kundelisten tæller i øjeblikket en række svenske lokalmedier, Schibsted-koncernen og er på vej til andre europæiske lande.

Indtil videre outputter de indhold på svensk, engelsk, norsk, hollandsk, finsk og tysk.

På deres hjemmeside kan du se forskellige cases og deres whitepaper om “newsroom automation”. De har også en blog, hvor du kan læse mere.

Produkter:

Læs mere:


Narrative Science

“Narrative Science creates software that writes stories from enterprise data to drive understanding and results,” kan du læse hos CrunchBase. Ergo handler det ikke om at finde og overvåge data men om at få det omsat til tekst – det man kalder Natural Language Generation, som Narrative Science har udviklet en platform indenfor.

Firmaet blev grundlagt i 2010 som resultatet af et studieprojekt ved Northwestern University.

Nick Diakopoulos, der er ansat ved Northwestern University, skriver i sin bog, ‘Automating the News’:

“Narration builds on description but offers more structure in presenting an event, perhaps even making it come across as more of a story by establishing connectinos between facts, events and characters. That is what companies such as Narrative Science strive for: to be smart about document planning so that description start to look more like narrative. The currnt state of the art in content automation gives us description and narrative.”

Læs mere:


Reuters News Tracer

Dette er et værktøj, der hjælper journalister med at finde breaking news-begivenheder på Twitter. Det gør den via en algoritme, der scorer tweets efter nyhedsværdi.

News Tracer blev udviklet af Reuters’ egen udviklingsafdeling i 2017, og under udviklingen af værktøjet talte de med journalister fra hele verden for at forstå, hvordan de finder historier på sociale medier.

Værktøjet udmærker sig især ved sin hastighed. Især ved bombeanbreb, som det i Bruxelles, hvor News Tracer opdagede det flere minutter før de hurtigste medier.

Læs mere:


Newsworthy / Stats Monitor

Her har vi et værktøj, der hjælper journalister med at finde leads til historier i store datasæt. Newsworthy er udviklet af svenske J++ i Stockholm og opererer derfor mest i Sverige, men er en del af European Data Journalism-netværket og leverer dataene til netværkets Stats Monitor.

Stats Monitor holder et vågent øje med europæiske datasæt indenfor emner som migration og økonomisk udvikling.

Læs mere:


Bertie

Dette er ikke et enkeltstående værktøj – i stedet er Bertie navnet på Forbes CMS (opkaldt efter grundlæggeren Bertie Charles Forbes), der blandt andet har indbygget kunstig intelligens.

Forbes skriver selv:

“Bertie’s artificial intelligence gives our storytellers a bionic suit – providing real-time trending topics to cover, recommending ways to make headlines more compelling and suggesting relevant imagery. We will regularly roll out new AI features to further augment our storytellers’ natural abilities.”

Læs mere:


Heliograf

Dette er en klassisk robotjournalist, så at sige. Heliograf blev oprindelig udviklet af The Washington Post i forbindelse med OL i Rio, og siden har den også dækket politik og sport.

I sit første år skrev robotten 850 artikler, heriblandt 500 artikler om det amerikanske valg, der tilsammen fik 500.000 sidevisninger. The Washington Post arbejder også med, hvordan Heliograf kan hjælpe og understøtte sine menneskelige kolleger i deres arbejde.

Læs mere:


RADAR

Radar er en robot, der er bygget af britiske PA Media (med penge fra Google) til at skabe lokaljournalistisk indhold.

“Radar is the national news agency’s product which sees a team of six journalists create localised news stories from freely available public data sets – with help from automation technology,” skrev The Drum.

RADAR er i øvrigt en forkortelse af “Reporters And Data And Robots”.

Læs mere:


BBC News Juicer

BBC News Labs kalder det selv for en “news aggregation ‘pipeline'” og skriver:

“The Juicer takes news content, automatically tags it, then provides a fully featured API to access this content and data.”

News Juicer tager indhold fra BBC News og andre medier, gennemgår dem og kategoriserer dem udfra personer, steder, organisationer og ting (alt, der ikke falder i en af de tre første kategorier).

Her kan du se en video, der forklarer det:

(Bemærk: Da det ikke lykkedes for BBC-folkene at finde “sustainable uses”, blev projektet lukket i 2018.)

Læs mere:


Moderator

Som navnet afslører, har vi her at gøre med et værktøj, der hjælper med moderationen (altså godkendelse, sletning etc.) af kommentarer på websites. Moderator er udviklet i et samarbejde mellem The New York Times, Jigsaw (en del af Alphabet) og Instrument.

I ‘Automating the News’ af Nick Diakopoulos kan du læse, hvordan The New York Times (der godkender alle kommentarer til artikler inden offentliggørelse) kunne gå fra at have kommentarfunktion på 10% af artiklerne til 25% uden at bruge mere af de menneskelige moderatorers tid.

Algoritmen i værktøjet vurderer hver sætning i hver kommentar med en score for hvert nøgleord, et menneske ville bruge, såsom “provokerende”, “sjofel” eller “off-topic” samt en score, Jigsaw udviklede, kaldet “toxicity”.

I ‘Automating the News’ forklarer en person fra The New York Times, at de pt. kun bruger Moderator til at godkende kommentarer til sitet. Afslag skal stadig forbi et menneske.

Læs mere:


ModBot

Akkurat som ved Moderator har vi her at gøre med et værktøj udviklet til at behandle kommentarer. ModBot er udviklet af The Washington Post, og i ‘Automating the News’ af Nick Diakopoulos forklarer Greg Barber (der er produktchef hos The Washington Post), at de de giver den tilladelse til enten at slette eller godkende en kommentar, når den er ekstremt sikker.

Her kan du også læse, at de primært bruger ModBot til at moderere kommentarer fra nyoprettede brugere, der kræver godkendelse, inden de kan optræde på sitet.

Ifølge Barber har ModBot betydeligt mindsket den tid, de menneskelige moderatorer behøver bruge på de kommentarer, så de kan bruge deres tid bedre andre steder.

Læs mere:


Anbefalet yderligere læsning

Der er skrevet masser og atter masser om automatisering og robotjournalistik. Ligesom listen over værktøjer er denne ikke komplet – langt fra.

Skriv til lars@willmore.dk, hvis du kender til noget godt læsestof, der skal med på listen.

Automating the News (bog)
Nick Diakopoulos / Harvard University Press
2019

The Rise of the Robot Reporter
The New York Times
5. februar 2019

New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence
London School of Economics / Google News Initiative
18. november 2019

Bliver jeg fyret, hvis jeg ikke kan kode?
Journalisten / Andreas Marckmann Andreassen
17. oktober 2019

Ethical AI 🆕
En liste med 10 pointer om etik i kunstig intelligens. Udarbejdet af Utopa, der leverer kunstig intelligens til bl.a. Schibsted.

Endnu et forsøg på auto-tagging i #dkmedier
Medieblogger / Lars K Jensen
27. januar 2020

How Quartz used AI to help reporters search the Mauritius Leaks
Quartz
23. juli 2019

How to Organize Your Life With Spreadsheets
Lindsey Cook, The New York Times’ Digital Transition Team
Google Docs-dokument

The future of journalism in A Networked Society
Ericsson
2017
PDF-rapport på 24 sider

Guide to Automated Journalism
Columbia Journalism Review
7. januar 2016

News Automation – The rewards, risks and realities of ‘machine journalism’
WAN-IFRA
Marts, 2018
Rapporten kan læses gratis af medlemmer men koster 250 euro for andre.

Forskningsartikler

News Automation: The rewards, risks and realities of ‘machine journalism’ 🆕
Tommy Carl-Gustav Linden (Editor), Hanna Emilia Tuulonen (Editor), Asta Bäck, Nicholas Diakopoulos, Mark Granroth-Wilding, Lauri Haapanen, Leo Juhani Leppänen, Magnus Melin, Tom Arne Moring, Myriam Douce Munezero, Stefanie Joanna Siren-Heikel, Caj Södergård, Hannu Toivonen
Marts 2019

Algorithms Are a Reporter’s New Best Friend: News Automation and the Case for Augmented Journalism 🆕
Tommy Carl-Gustav Linden
September 2018

Robot Journalism: The damage done by a metaphor 🆕
Tommy Carl-Gustav Linden, Laurence Dierickx
2019

Enter the Robot Journalist – Users’ perceptions of automated content 🆕
Christer Clerwall
Februar 2014