Nicolai Kampmann, redaktør

”Willmore er gode til at operere på det marked, vi gerne vil ind på: Salg af jobannoncer og digitale nicheuniverser.”

“…dertil kommer, at det er muligt at lande en fair og præstationsbaseret økonomisk aftale, der gør det muligt for en virksomhed som vores at agere i markedet uden at påføre os selv for store faste omkostninger.”

Willmore leverer:

  1. Bedre annonceringsfundament gennem nytænkning af abonnementsmodel.
  2. Jobmarked for fagbevægelsens interne rekrutteringsbehov
  3. Full service-løsning inkl. Hubspot som CRM-system.
  4. Udvikling af submedierne A4 Arbejdsmiljø og A4 Arbejdsliv
  5. Salg af jobopslag til A4 Jobliv og salg af abonnementer på A4 Arbejdsmiljø

Anbefalet via netværk

Opgaven for A4 Medier, med 90.000 daglige brugere og 6,5 millioner månedlige sidevisninger, handler om at etablere et førende nichemedie inden for arbejdsmarkedspolitik, der også kan servicere arbejdsmarkedet med fx jobannoncer. 

A4 Medier tog kontakt til Willmore efter anbefaling i deres netværk. Samtaler med chefredaktør Nicolai Kampmann tydeliggjorde en ambition om at udvide forretningen og etablere sig som kommercielle aktører i mediebranchen.

Jeg fik Willmore anbefalet via mit netværk på grund af deres stærke mindset for at konkurrere på markedet for nichemedier. Da A4 Medier indtil for nylig gav alt indhold væk gratis, manglede vi et økonomisk fundament. Vi ønskede at udvide og etablere vores forretning, og der var Willmores kompetencer og erfaring et godt match.”

Nicolai Kampmann

I samarbejde med A4 Medier udviklede Willmore et univers til Ugebrevet A4, der servicerer fagbevægelsens interne rekrutteringsbehov og bygger bro mellem sekretariaterne og lønmedarbejderne. Det er er opdelt i A4 Jobliv og A4 Arbejdsmiljø, der indeholder stillingsopslag, som Willmore sælger til relevante virksomheder, og artikler om arbejdsmarked og arbejdsliv. 

”Willmore har udviklet et univers, der er attraktivt for vores kernemålgruppe. Det er blevet attraktivt for fagbevægelsen at placere jobannoncer hos os, fordi vi har velbesøgte nichemedier, der er relevante for professionelle og engagerede omkring det danske arbejdsmarked. Det startede med A4 Jobliv og følges op af A4 Arbejdsmiljø,” siger Nicolai Kampmann. 

Ved at opbygge et relevant univers for A4 Mediers målgruppe har Willmore været med til at opbygge en økonomi, der er baseret på annoncer, der i højere grad understøtter abonnementssalg og matcher læserens faglighed end programmatiske annoncer kan.

Willmore har udviklet en vækststrategi, der sætter det redaktionelle indhold i fokus med portaler, der hurtigt kan etableres eller lukkes ned, og gør det attraktivt at annoncere hos A4 Medier.

Krav til kvaliteten

Samtalerne med A4 Medier og Nicolai Kampmann tydeliggjorde, at A-pressen tidligere har haft svært ved at tjene penge. Det var spændende, at de ville bevæge sig mod abonnementsindhold, fordi de i den proces skulle gøre op med en kultur, hvor folk var vant til at få indholdet gratis. 

Skal man tage betaling for sit indhold, stiller det krav til kvaliteten. Samtidig har A-pressen jo den bias, at de er ejet af  fagbevægelsen, så er de uafhængige, når de skriver om eksempelvis fagbevægelsen? Det ville en potentiel abonnementskunde måske stille sig kritisk overfor.

Vigtig fusion

Vigtigere var dog, at der var en relevant anledning for at søsætte et nyt nichemedie, fordi LO og FTF fusionerede til Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Vurderingen var, at mange af de enkelte fagforbund havde svært ved at spejle sig i A-pressen, så med sammenslutningen var det oplagt at skabe et produkt, forbundene kunne identificere sig med, og som kunne blive et fyrtårn for fagbevægelsen i stedet for en underskudsgivende undskyldning.  

Fusionen skabte en anledning og gav grund til en fortælling: Vi har lavet en fusion, og nu vil vi revitalisere A4-brandet og gøre det til fagbevægelsens eget medie, så det igen er et sted, hvor du kan finde job og få kritisk kvalitetsjournalistik om det danske arbejdsmarked. Det er det, der nu hedder A4 Medier.  

Annoncerne kom hjem

Det første, Willmore satte i værk, var at hjemtage jobannoncerne til fagbevægelsen. Inden partnerskabet gav A4 Medier sine jobannoncer væk til en tredjepartsudbyder. Hvorfor ikke bygge et jobmarked, som vi ved trækker både besøgende og kan sælge jobopslag?

Willmore sælger annoncepladsen direkte, så læserne finder den næste stilling hos A4 Jobliv. Samtidig udviklede Willmore og A4 Medier i samarbejde A4 Arbejdsmiljø, som er et abonnementsmedie. Går det godt – og det kommer det til – så kommer de også til at føde nye nicher under A4-paraplyen.

Lige nu er virkeligheden i hvert fald, at A-pressen for første gang har et produkt på hylden, der tjener penge. 

Er du interesseret i, hvordan vi kan hjælpe dig?

Besøg medierne: